top of page

Coaching van Michiel, verslag


5 en 6 november hadden we een date met Sally. Helaas is er iets mis gegaan met de tickets; ze bleken niet te zijn gereserveerd. Gelukkig was Michiel bereid een dag coaching op zich te nemen en hebben we de dag heel goed besteed. Ineke, die door stemproblemen niet kon zingen en dus helemaal gefocust was op de inhoud, heeft een mooie samenvatting gemaakt van wat er die dag is verteld.

Algemene aandachtspunten

Inzingen

Nooit op routine een inzingoefening doen.

(oefening) Aanzet tot zingen wat doet je strottehoofd? Dit gaat omlaag.

(oefening) Con amore, con amare, con amure opera-stijl

Repetitie

De dirigent is de spiegel voor het koor

Straalt de dirigent bijvoorbeeld enthousiasme uit dan is het de bedoeling dat het koor het enthousiasme overneemt. Let dus op de uitstraling van de dirigent en neem over wat zij uitstraalt.

Smize en dials on

smize ofwel smiling eyes.

Dials on: Stel je voor dat je aan de zijkant van je ogen een knop hebt zitten die je kunt draaien.

Draai aan de knoppen en zet je gezicht op stralend, draai de knoppen terug en zet je gezicht op neutraal. Oefen dit een paar keer. Dit kun dan na de oefening makkelijker in gedachten doen. (dit is ook op de HaCo 2016 aan bod gekomen)

Flightplan

De dirigent geeft een teken om de zangershouding aan te nemen 5 tot 15 seconden vóór er wordt gepitcht. Wat ga je doen en hoe ofwel be prepared!

Juiste zanghouding (alles op 1 lijn); actieve houding waarbij het bovenlijf ietsjes naar voren komt (bovenlijf nog steeds alles op 1 lijn) en een voet wat naar voren; realiseer je het verhaal; let op mimiek en ogen; juiste ritme;

Pitch

Pitch is everything. De pitchkeeper heeft het recht om inzet stil te leggen bij een verkeerde pitch (Michiel vertelde dat dit de afspraak was bij een bepaalde dirigent/bepaald koor) Een verkeerde pitch mag niet in het systeem komen. Het ergste is dat een koor vals zingt.

Zing de pitch niet (hardop) na want dat lukt zelden goed genoeg en bovendien bewijs je je buren geen dienst.

Inzet

Rustig doorademen. De ademhaling komt vanzelf en hoeft niet extra diep. Je hoeft geen (extra) adem te halen voor de inzet. Dan heb je teveel adem en kun je niet goed zingen. Er zal steeds lucht ontsnappen. Spot on starten (juiste timing) en neem het juiste ritme over wat de dirigent aangeeft. We hebben de neiging om een fractie te laat te beginnen.

Spreekoefening

ook in een spreekoefening een actieve houding aannemen.

Stijgende of dalende lijnen in songs

Men heeft de neiging om te zakken bij een dalende lijn en de neiging om te stijgen bij een stijgende lijn. Zeker een canon loopt dus gemakkelijk uit elkaar indien het ene deel stijgend is en het andere deel dalend is.

Je hebt daarin je eigen verantwoordelijkheid als koorlid. Richt het ‘pijltje’ niet op de ‘roos’ maar de ‘ring’ erboven zodat je op toon blijft bij dalende lijn.

Richt het ‘pijltje’ niet op de roos maar de ‘ring’ eronder zodat je op toon blijft bij een stijgende lijn.

Michiel laat ons een oefening doen waarbij een stukje wordt gezongen en we daarna in stilte verder zingen om daarna op zijn teken weer hoorbaar te zingen. Ook dan zakken we in toon hetgeen dus in gedachten is. Dat betekent dat het een ingesleten patroon betreft wat actief aangepakt moet worden met oefeningen. Dat kan een proces zijn wat maanden duurt voordat we op toon blijven.

Tekstklanken zingen

We horen geen tekst maar tekstklanken te zingen, ofwel op zijn ‘Singlish

‘if there is a load’ wordt dan “i ..fthe re i sa loa dyou ha ve

(maat 17 Lean on me)

Lange noten

Geef de toon wat kracht, volume en ondersteuning, sturing mee om deze mooi te laten klinken. Geen crescendo maar je kunt toch de toon wat laten opbloeien zoals Michiel dat zegt. Het steunen van lange noten zorgt ervoor dat de energie in de song blijft, zorgt voor een betere reflexademhaling en je blijft beter op toon.

Songs

Lean on me

Het flightplan moet beter. We lijken wel een Westlands meisjeskoor. De song gaat over hardwerkende vrouwen die grote ontberingen kenden en besloten hebben er te zijn voor hun buren/naasten. “Lean on me! Ik heb nu die kracht”. Kortom: zing met ballen!

Backbeat ritme (net als alle gospelsongs) Dit ritme zit niet in onze cultuur en moet echt geoefend worden. Het is eigenlijk hetzelfde als twee verschillende bewegingen tegelijk uitvoeren. oefening 1: een voet naar voren. Vuisten voor de borst. In je vuisten heb je een denkbeeldig elastiek. Op de tweede en vierde tel rek je het elastiek uit en op de eerste en derde tel kom je met de vuisten dichter bij elkaar en is het elastiek niet uitgerekt. oefening 2: hiel oprichten en met kracht neerduwen op tweede en vierde tel (oprichten op eerste en derde tel. oefening 3: lopen en één voet met nadruk neerzetten op de tweede en vierde tel (en zonder nadruk op de eerste en derde tel)

Het ritme is ieders verantwoordelijkheid. Liesbeth kan ons alleen ondersteunen door het ritme tevoren aan te geven en daarbij de twee en de vier extra krachtig aan te geven (en de eerste en derde tel gewoon)

Het belangrijkste is om het backbeatritme en het juiste gevoel in de song te brengen. Dat zijn de belangrijkste aspecten die het publiek raken. Deze zijn belangrijker dan alle details.

Dalende lijnen in deze song zitten dalende lijnen, let hier goed op. We verliezen het tooncentrum ofwel de grondtoon en pitch. Door de dalende lijn zakken we, zakken we dus t.a.v. de grondtoon. De uitdaging is het behoud van het tooncentrum.

Lange tonen In het begin hoort Michiel lange lijnen/tonen maar later in de song valt dat weg. De energie valt daarmee weg. Met lange lijnen zing je prettiger en ademhaling en toonhoogte blijven beter.

I’d like to teach the world to sing

Backbeat ritme en swingritme Deze song heeft eveneens een backbeatritme en het is een swingsong. Een swingsong betekent dat je elke tel onderverdeelt in drie tellen. Deze ritmes moet je begrijpen en voelen en dan zing je de song vanzelf.

Uitbreidingsmogelijkheid De groep kan verder onderverdeeld worden in twee delen om het interessanter te laten klinken. Opgemerkt wordt dat dat op de HaCo gebeurde. We hebben echter gekozen voor een andere partituur en zijn met een kleiner koor.

Voorbereiding van Liesbeth in dit nummer Het tempo wat ze aangeeft is niet hetzelfde als het tempo van de song. Michiel spiegelt en benoemt dat de ademhaling meteen te hoog zit. De oplossing is om ofwel reflexademhaling te pakken en te starten met dirigeren ofwel gesproken ‘one two three four’ in het juiste tempo te zeggen. Je hoeft geen adem te halen bij de start als koorlid, rustig doorademen en zangershouding aannemen. De ademhaling komt vanzelf en hoeft niet extra diep. Dan heb je teveel adem en kun je niet goed zingen. (dit is ook op het educatieweekend 2017 aan bod gekomen)

Toon Bari sectie zingt te laag. Iets hoger intoneren, kan misschien zelfs iets te hoog zijn zonder dat dit erg is.

Blue note Een blue note is een noot die niet in de toonsoort hoort. Maat 16 company op com. (bari’s) Deze noot wordt nu weggemoffeld. Denk aan een mineurtoon. (blue notes zijn tonen die niet in westerse toonladders voorkomen en kunnen worden bereikt met instrumenten die tonen kunnen ‘buigen’ zoals gitaar… bron wikepedia) (http://www.nposoulenjazz.nl/nieuws/detail/4139/dit-is-dus-een-blue-note) In deze laatste link vindt je een opname van Sam Vloemans waarin hij kort uitlegt wat een blue note is en dat laat horen op een trompet.

Lange tonen Uitzingen, zie uitleg begin document.

*mt 51 sing sing sing Deze woorden wat langer maken. Ze mogen iets eerder komen dan wij doen. Niet ademhalen tussendoor. Sing komt steeds achter de backbeat.

*slotnoot door de tenors is te laag. Zing siiiiii (meer i dan ie)

*iedereen: Meer energie, beter gevoel voor backbeat. Scherper ritme. Ipv schaal 2 tot 6 een schaal 2 tot 9.

A capella zingen in 'barbershopstyle"

bottom of page