top of page

Coaching van Michiel, verslag


5 en 6 november hadden we een date met Sally. Helaas is er iets mis gegaan met de tickets; ze bleken niet te zijn gereserveerd. Gelukkig was Michiel bereid een dag coaching op zich te nemen en hebben we de dag heel goed besteed. Ineke, die door stemproblemen niet kon zingen en dus helemaal gefocust was op de inhoud, heeft een mooie samenvatting gemaakt van wat er die dag is verteld.

Algemene aandachtspunten

Inzingen

Nooit op routine een inzingoefening doen.

(oefening) Aanzet tot zingen wat doet je strottehoofd? Dit gaat omlaag.

(oefening) Con amore, con amare, con amure opera-stijl

Repetitie

De dirigent is de spiegel voor het koor

Straalt de dirigent bijvoorbeeld enthousiasme uit dan is het de bedoeling dat het koor het enthousiasme overneemt. Let dus op de uitstraling van de dirigent en neem over wat zij uitstraalt.

Smize en dials on

smize ofwel smiling eyes.

Dials on: Stel je voor dat je aan de zijkant van je ogen een knop hebt zitten die je kunt draaien.

Draai aan de knoppen en zet je gezicht op stralend, draai de knoppen terug en zet je gezicht op neutraal. Oefen dit een paar keer. Dit kun dan na de oefening makkelijker in gedachten doen. (dit is ook op de HaCo 2016 aan bod gekomen)

Flightplan

De dirigent geeft een teken om de zangershouding aan te nemen 5 tot 15 seconden vóór er wordt gepitcht. Wat ga je doen en hoe ofwel be prepared!

Juiste zanghouding (alles op 1 lijn); actieve houding waarbij het bovenlijf ietsjes naar voren komt (bovenlijf nog steeds alles op 1 lijn) en een voet wat naar voren; realiseer je het verhaal; let op mimiek en ogen; juiste ritme;

Pitch

Pitch is everything. De pitchkeeper heeft het recht om inzet stil te leggen bij een verkeerde pitch (Michiel vertelde dat dit de afspraak was bij een bepaalde dirigent/bepaald koor) Een verkeerde pitch mag niet in het systeem komen. Het ergste is dat een koor vals zingt.

Zing de pitch niet (hardop) na want dat lukt zelden goed genoeg en bovendien bewijs je je buren geen dienst.

Inzet

Rustig doorademen. De ademhaling komt vanzelf en hoeft niet extra diep. Je hoeft geen (extra) adem te halen voor de inzet. Dan heb je teveel adem en kun je niet goed zingen. Er zal steeds lucht ontsnappen. Spot on starten (juiste timing) en neem het juiste ritme over wat de dirigent aangeeft. We hebben de neiging om een fractie te laat te beginnen.

Spreekoefening

ook in een spreekoefening een actieve houding aannemen.

Stijgende of dalende lijnen in songs

Men heeft de neiging om te zakken bij een dalende lijn en de neiging om te stijgen bij een stijgende lijn. Zeker een canon loopt dus gemakkelijk uit elkaar indien het ene deel stijgend is en het andere deel dalend is.

Je hebt daarin je eigen verantwoordelijkheid als koorlid. Richt het ‘pijltje’ niet op de ‘roos’ maar de ‘ring’ erboven zodat je op toon blijft bij dalende lijn.

Richt het ‘pijltje’ niet op de roos maar de ‘ring’ eronder zodat je op toon blijft bij een stijgende lijn.

Michiel laat ons een oefening doen waarbij een stukje wordt gezongen en we daarna in stilte verder zingen om daarna op zijn teken weer hoorbaar te zingen. Ook dan zakken we in toon hetgeen dus in gedachten is. Dat betekent dat het een ingesleten patroon betreft wat actief aangepakt moet worden met oefeningen. Dat kan een proces zijn wat maanden duurt voordat we op toon blijven.

Tekstklanken zingen

We horen geen tekst maar tekstklanken te zingen, ofwel op zijn ‘Singlish

‘if there is a load’ wordt dan “i ..fthe re i sa loa dyou ha ve